تحولات لبنان و فلسطین

مراسم بزرگداشت شهید سیّدحسن نصرالله و نماز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته در تهران، کم‌نظیر و تاریخی بود و می‌توان آن را یوم‌الله دیگری در تاریخ معاصر ایران دانست.

این مردم خیبرشکن / نگاهی به ابعاد و اهمیت خطبه‌های تاریخی نماز جمعه نصر

این رویداد، از چند منظر، مهم و قابل توجّه است. نخست، جمعیّت عظیمی که در آن شرکت کردند. بسیاری از خیابان‌های اطراف مصلّای تهران مملو از جمعیّت بود. برخی افراد، خود را از شب قبل به آنجا رسانده بودند. چند ساعت پیش از آغاز رسمی مراسم، کلّ محوّطه‌ی مصلّا پُر شده بود و دیگر جا نداشت و، به‌ناچار، مردم در خیابان‌های اطراف مستقر شدند. بخشی از شرکت‌کنندگان در این مراسم عبادی و سیاسی، خود را از شهرها و روستاهای دور به پایتخت رسانده بودند تا به همه‌ی ناظران صحنه‌ی ایران این پیام را مخابره کنند که زیر پرچم ولایت فقیه، آماده‌ی فداکاری برای آرمان‌های خود هستند.

شجاعت ملّت
بخشی از این جمعیّت میلیونی که در این رویداد ملّی و تاریخی شرکت کردند، می‌گفتند برای اوّلین بار است که در نماز جمعه شرکت می‌کنند! این نکته‌ای مهم و قابل توجّه است که نباید از آن غفلت کرد. چهره‌های مختلف، با عقاید و سلایق سیاسی گوناگون، در این مراسم حضور داشتند. بنابراین، نماز جمعه‌ی سیزدهم مهرماه ۱۴۰۳ در تهران را می‌توان نمادی بارز و درخشان از اتّحاد و انسجام ملّی ایرانیان دانست؛ مردمی که وقتی احساس می‌کنند کشورشان در یک موقعیّت خاص و ویژه قرار دارد، اختلاف‌سلیقه‌ها را کنار می‌گذارند و زیر یک پرچم، متّحد می‌شوند. این حضور در حالی رخ داد که رژیم صهیونیستی، پس از عملیّات وعده‌ی صادق ۲، ایران را تهدید کرده است. رژیمی که بیش از ۴۱ هزار تَن را در غزّه قتل‌عام کرده که ۱۷ هزار نفر از قربانیان کودک هستند، طبیعتاً به هیچ کدام از قواعد بین‌المللی و اخلاقی پایبند نیست و هر گونه جنایتی از آن برمی‌آید؛ لذا حضور گسترده‌ی مردم در این شرایط خاص در این نماز جمعه، نشان از شجاعت مثال‌زدنی آنان دارد.

خطّ بطلان بر فضاسازی دشمن
نکته‌ی دوّم، حضور حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در یک مراسم عمومی و ازپیش‌اعلام‌شده است که پیامهای شفاف و محکمی برای ناظران دارد. شرکت در این مراسم در حالی رخ داد که منابع رژیم صهیونیستی و حامیان و دنباله‌های آنها در رسانه‌های رسمی و فضای مجازی سعی داشتند فضای دلهره و ترس را بر جامعه ایرانی مستولی کنند و در این مسیر دست به خبرسازی‌هایی نیز زدند. از جمله خبرگزاری رویترز، چند روز پیش، در خبری دروغ، مدّعی شد که رهبر ایران به مکانی امن منتقل شده است! حضور ایشان در این رویداد خط بطلانی بر این فضاسازی‌های دروغین و عملیات روانی دشمن بود.
کیفیّت حضور رهبر انقلاب در این مراسم نیز قابل تأمّل است. ایشان، پیش از اذان ظهر، در مصلّی حضور یافتند و در مراسم بزرگداشت شهید سیّدحسن نصرالله، پرچم‌دار مقاومت در منطقه، شرکت کردند. حضور مقامات ارشد لشکری و کشوری و فرزندان رهبر انقلاب در این مراسم و در کنار مردم نیز پیام روشنی برای ناظران داشت.

متفاوت از گذشته
خطیب جمعه‌ی تهران، در نماز جمعه، سوره‌ی جمعه را قرائت کردند که از مستحبّات نماز جمعه است؛ حال آنکه می‌شد سوره‌ای کوتاه‌تر نیز بخوانند. همچنین، برخلاف رویّه‌ی معمول که نماز دوّم را امام‌جمعه‌ای دیگر می‌خواند، نماز عصر را هم خودشان خواندند و پس از پایان نماز نیز با برخی از افراد حاضر در صف اوّل نماز، گپ‌وگفت داشتند. همه‌ی این‌ها برای ناظرانی کوچک‌ترین حرکات و کنش‌های رهبری را تحت نظر دارند، واجد پیام‌های روشنی بود.
در چند ماه اخیر و به‌خصوص پس از ترور شهید اسماعیل هنیّه در تهران، بازوهای تبلیغاتی حامی رژیم صهیونیستی سعی کردند با عملیّات روانی گسترده جمهوری اسلامی را هراسان و ناتوان از پاسخگویی به اقدامات تروریستی و شرارت‌بار تل‌آویو نشان دهند. به نظر می‌رسد این عملیّات روانی سنگین و گسترده دو هدف اصلی را دنبال می‌کرد: نخست، ایجاد تصویری متزلزل از نظام که قادر به دفاع از حقوق قانونی، منافع خود و محور مقاومت نیست؛ و دوّم، ایجاد اختلال محاسباتی در تصمیم‌گیرندگان ارشد کشور، برای تزریق نوعی شتاب‌زدگی در تصمیم و اقدام.

پیام مهم؛ «نه تعلّل، نه شتاب»
نماز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته در تهران را می‌توان از منظر اهمیت و اثرگذاری در حد عملیّات وعده‌ی صادق ۲ دانست که پیام جمهوری اسلامی ایران را از زبان مقام نخست کشور به دوست و دشمن ارسال کرد. قرائت خطبه‌ی دوّم نماز به زبان عربی، حاکی از آن است که این نماز جمعه و پیام آن مخاطبی فراتر از مرزهای ایران داشت و همان‌طور که رهبر انقلاب نیز به‌صراحت بیان کردند، مخاطب اصلی آن مردم لبنان و فلسطین بودند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، در انتهای خطبه‌ی اوّل، به این موضوع پرداختند و تأکید کردند: «کاری که نیروهای مسلّح ما کردند، کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی در برابر جنایتهای حیرت‌آور آن رژیم بود؛ رژیم خون‌آشام، رژیم گرگ‌صفت و سگ هار آمریکا در منطقه. جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد، با قدرت و صلابت و قاطعیّت انجام خواهد داد. ما در انجام این وظیفه، نه تعلّل میکنیم، نه شتاب‌زده میشویم؛ تعلّل نمیکنیم، کوتاهی نمیکنیم، دچار شتاب‌زدگی هم نمیشویم. آنچه منطقی است، آنچه معقول است، آنچه درست است، به نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی، در وقت خود، در هنگام خود انجام میگیرد؛ کمااینکه انجام گرفت و در آینده هم اگر لازم شد، باز انجام خواهد گرفت.»

عامل تعیین‌کننده در محاسبات دوست و دشمن
این سخنان محکم و قاطع، در کنار حضور مقتدرانه‌ی رهبر انقلاب در مصلّای تهران، به دوستان جبهه‌ی حق در سراسر دنیا نشان داد که علی‌رغم فضاسازی‌های گسترده‌ی دشمن، محور مقاومت استوار و باصلابت راه خود را طی می‌کند و حاضر به عقب‌نشینی و کوتاه آمدن از مواضع خود نیست. به مردم ایران نیز پیام خونسردی و مقاومت داد و احساس امنیّت و حمایت از سوی عالی‌ترین مقام نظام را در آنان تقویت کرد.
رژیم صهیونیستی اگرچه سعی دارد تصویر یک سگ هار و بی‌منطق را از خود نشان دهد تا دیگران را دچار ترس و وحشت و، به دنبال آن، عقب‌نشینی کند، امّا بدون شک، این سگ هار و حامیانش به‌دقّت اوضاع داخلی ایران را زیر نظر دارند و در محاسبات خود، به آن دقّت می‌کنند. حضور شجاعانه‌ی رهبر انقلاب در نماز جمعه با آن کیفیّت خاص و لبّیک تاریخی مردم به این فراخوان عزّت و اتّحاد، بی‌شک، در محاسبات دشمنان اثر دارد و حماسه‌ی «جمعه‌ی نصر»، در تحوّلات مهمّ آینده، از دید تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در اردوگاه خصم دور نخواهد ماند.
درباره‌ی نماز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی تهران ــ که به‌یقین، می‌توان آن را یکی از روزهای تاریخی و ماندگار ایران دانست ــ بسیار باید گفت و نوشت؛ امّا آنچه از همه مهم‌تر است این است که مردم غیور نشان دادند وقتی پای دشمن و بیگانه در میان باشد، برای دفاع از ایران یک‌صدا و متّحد هستند. بنابراین، کسانی که از تاریخ درس نگیرند و بخواهند شجاعت این مردم را امتحان کنند، حتماً پشیمان خواهند شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.